måndag 23 februari 2009

Demodex..

Igår va en full speckad dag, Jag och Puma åkte ner till Göteborg och va med på WP träningen där nere! Ja Puma gjorde ju ingenting hon är dels för ung för att träna och sen är hon ju skadad i sitt ben! Men märkte på henne sen att benet va lite mer svullet, hon promenera inte nått men det va ju massa stå och titta på och det blev väl lite för mycket för henne, inte att hon fick ont men ja det märktes på benet att hon va lite ansträngd..

Photobucket

Sen åkte vi till Moster och min kusin med familj kom dit, jätte kul, inte träffat dom på jätte länge av div anledningar, men framför allt hans underbara döttrar Amanda å Julia, ibland undrar jag om jag inte ska jobba på ett dagis för jag har så lätt att nå fram till barn, kanske för att vi pratar samma språk :D Så efter allt busande så va jag helt blöt av svett :P fan måste jobba på min kondis asså!!!!

Medans vi satt hemma hos moster så la sig Puma och sov så jag satt och klappa henne som vanligt, och så råka jag få se en fläck som va sånär som på hårlös stor som en 10öring, hon har haft en på armbågen hon bröt men jag trodde det va i samband med olyckan den kom, Så nu är jag skit orolig att det är Demodex, så jag ska ta hudskrap prov i morgon när vi ändå ska på återbesök igen med hennes ben!

Demodex

Demodex canis är hårsäckskvalster som lever sina liv i hårsäckarna. Nästan alla individer har ett mindre antal Demodex canis och det förekommer i den normala floran på de flesta friska hundar och framkallar inga symtom. Demodex överföres från tiken till valparna genom direktkontakt under de 2-3 första levnadsdagarna, därefter anses Demodex inte smitta. Tiken kan själv vara smittobärare utan att själv visa symtom. De individer som får symtom, har en brist i sitt immunsystem och kroppen kan inte försvara sig mot skabbdjuret. Sjukdomen debuterar vanligen mellan 3 och 18 månaders ålder. Äldre hundar som drabbas har ofta fått någon sjukdom som försämrat immunförsvaret.

Symtom

Den vanligaste formen är lokal Demodicos och då förekommer enstaka hårlösa fläckar på framben eller huvud. Den uppträder vanligen på den unga hunden. I de allra flesta fall avläker detta utan behandling.

Den allvarliga formen kallas generell Demodicos och hunden får många och stora hårlösa fläckar. Huden kan vara mer eller mindre sårig och inflammerad. Generell demodicos kan uppträda spontant och framträder mest på huvudet, på bålen, tassar och ben. Generell demodicos kan behandlas med Ectodex eller Interceptor och denna behandling är långvarig.

Diagnos

Diagnosen ställs genom hudskrap från flera ställen eller från en hudbiopsi (uttagen hudbit) från ett misstänkt ställe i huden.

Ärftlighet

Det anses att djur som smittas av Demodex har ett nedsatt immunförsvar. Det är mycket som talar för ärftliga inslag. Däremot är ärftlighetsgången ej klarlagd och därför ska tikar som lämnar valpar med Demodex tas ur aveln.


Så om hon nu skulle ha det så hoppas jag iaf på den Lokala varianten vilket oftast läker ut av sig själv! Puma har ju självklart haft en stessig period med benbrott och stilla sittande mycket och det är inte så konstigt att hon skulle haft ett nersatt imunförsvar under denna tid, men vi får se efter provtagningen, men tar väl 1v lr 2 innan man får provsvaren också SUCK!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar