söndag 1 mars 2009

Virus!!!11"##

Så hände det igen, fick ett ful virus på min dator!

Till saken hör ju att jag kan en hel del om datorer både mjukvaru biten och hårdvara
Att få en hårdisk crash är väl nått man vet kommer för lr senare, och vilket virus program och brandväggar man har så finns det alltid nya virus lr några som slinker igenom. Detta tog helt enkelt bort start filerna i windows, visst är ju enkelt att fixa, i vanliga fall för detta gjorde nämligen så att jag inte kunde tvinga datorn till att få sin gammla c: tillbaka och inte ens på den disken utan att lågnivåformatera den! jaja shit happens inte hela världen att radera c: och lägga in det på nytt så jag startar upp med detta vilket jag kan göra i sömnen. När Vista är inlaggt igen så skulle av någon anledning titta på nått foto jag hade, JÄVLAR kom ju på att jag krypterat alla Foton och även kopiorna på dom som ligger i andra hårdiskar (just för att inte förlora nått om en disk pajar) och när man gör detta så måste man spara krypterings nykeln, ja en slags kod så datorn dekryptar materialet sen om man vill göra det, vilket jag gjort men mitt dum huvud la den på c: hade tänkt att ta kopia på den när jag krypterade bilderna men glömde helt enkelt av det!! Så jag kom på att jag hade en backup kopia av Windows jag gjorde i höstas å efter som jag inte mindes när jag kryptera så chansa jag på att lägga in den, så igen massa jobb med att lägga in den, lr ja inte jobb bara tar tid! men ja med min vanliga tur så va den kopian äldre än när jag sprade nyckeln så den fanns inte med där på, och då bestämde jag mig för att EN en gång lägga om Vista för att iaf få datorn helt rensad på c: tog fan en hel dag allt detta!!!

Så 3500 digital kort är borta om jag inte lyckas knäcka krypteringen vilket jag inte har stora förhoppningar om, alla bilder från semestrar etc etc, det mest irriterand är ju att jag har dom men kan inte se dom för jag saknar behörighet grrrr, som tur va har jag iaf sparat 500 bilder av dom bästa korten på bilddagboken å kan kopiera dom därifån men hmmm fortfarande 3000 kort

Ibland är det illa att va duktig på datorer, man slarvar för man behöver inte tänka på vad man gör :(

Igår lämnade jag Kiara till Jenny igen, saknar henne när hon är borta så mycket :( men hon har det bra där, lugnare så just nu när Puma inte kan busa ännu! va iaf ute på Pumas första 20min promenad tja tog nog 40min men det va ingen super lång promenad direkt, vi tränade mycket koppel träning och ävet FOT kommandot, hon har en del överskotts enegi dock!!! Puma har också hittat sin favorit plats att leka i, stallboxarna när det är massa nytt hö där, hon studsar runt som ett rådjur i det djupa höet! Sen fick hon titta på lite när dom stora red lite!

Photobucket

Photobucket

1 kommentar: